|
|
Nisko - forum dyskusyjne mieszkańców Dyskusje mieszkańców o Nisku i powiecie
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
YogiBeer
Stały Bywalec
Dołączył: 03 Lis 2007
Posty: 61
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: powiatSTW
|
Wysłany: Czw 16:24, 06 Gru 2007 Temat postu: |
|
|
CHCĄ ZABRAĆ EKSPRESÓWKĘ
Przytoczę tylko fragment tego artykułu z dnia 6.12.2007
Kolejny raz pojawiła się groźba, że nasz region może pozostać pozbawiony zaplanowanej do budowy drogi szybkiego ruchu S-74........
Zgodnie z załącznikiem do Rozporządzenia Rady Ministrów z 2004 roku w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych, droga szybkiego ruchu S-&$ powinna mieć przebieg: Sulejów-Kielce-Opatów-Tarnobrzeg-Stalowa Wola-Nisko. A w Nisku miałaby się łączyć z również dopiero planowaną, biegnącą z północy - od Białegostoku, drogą ekspresową S-19.
Ale najprawdopodobniej nie będzie. Bo ani S-19, ani S-74 nie zostały ujęte w mapie priorytetów drogowych "EURO 2012"' przygotowanej przez GDDKiA......
Jest to tylko fragment artykułu. Jest też zamieszczona mapka na której nie ma zaznaczonych dróg przechodzących przez nasz rejon, a odcinek S-19 tylko z Rzeszowa do granicy ze Słowacją. Może tylko realizacja tych dróg będzie przesunięta w czasie do realizacji po mistrzostwach EURO2012, ale żeby ktoś później nie powiedział że po mistrzostwach nie będą już tak potrzebne. A to właśnie miedzy innymi przez nasz rejon będą przejeżdżały pojazdy kibiców jadących w stronę Ukrainy i z powrotem.
źródło:SZTAFETA nr 49 str. 2 , 06.12.2007
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
esza
Honorowy Obywatel Forum
Dołączył: 29 Sie 2006
Posty: 836
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Sob 10:12, 08 Gru 2007 Temat postu: |
|
|
Oj bardzo żle się dzieje czekam na jakąś riposte, sprostowanie cokolwiek byle to niebyła prawda.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
aniol
Administrator
Dołączył: 16 Cze 2005
Posty: 4868
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Nisko Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Śro 17:36, 09 Sty 2008 Temat postu: |
|
|
[link widoczny dla zalogowanych]
Burmistrz wydał obwieszczenie o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację budowy mostu na Sanie, na drodze nr 19.
Albo bedzie to nowy most, w co wątpie, raczej zostanie wybudowany most zastępczy, a obecny zostanie poddany gruntownej naprawie...
_______________________________________________________
GDDKiA w Rzeszowie przygotowała dość obszerena informacje na temat budowy drogi S19, przeczytać je można klikając na link:
[link widoczny dla zalogowanych]
Ostatnio zmieniony przez aniol dnia Śro 17:47, 09 Sty 2008, w całości zmieniany 2 razy
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
esza
Honorowy Obywatel Forum
Dołączył: 29 Sie 2006
Posty: 836
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Czw 15:15, 10 Sty 2008 Temat postu: |
|
|
No dobrze, że wreszcie się coś pojawiło na temat S74 i S19, szkoda tylko że terminy stosunkowo odległe
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
aniol
Administrator
Dołączył: 16 Cze 2005
Posty: 4868
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Nisko Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pią 0:12, 11 Sty 2008 Temat postu: |
|
|
esza napisał: |
No dobrze, że wreszcie się coś pojawiło na temat S74 i S19, szkoda tylko że terminy stosunkowo odległe |
O dziwo w sprawie S19 zaszkodziło nam EURO2012... Wstepnie miano wybudować odcinek Rzeszów-Białystok do 2011 a Rzeszów Barwienk do 2015... stanie się na odwrót, zmian dokonała jeszcze ekipa ministra Polaczka, jak pamietam...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
esza
Honorowy Obywatel Forum
Dołączył: 29 Sie 2006
Posty: 836
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Czw 12:19, 09 Paź 2008 Temat postu: |
|
|
[link widoczny dla zalogowanych]
Czy naprawdę musi to aż tyle trwać
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kolon
BAN
Dołączył: 15 Cze 2006
Posty: 756
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 3/3
|
Wysłany: Czw 22:06, 09 Paź 2008 Temat postu: |
|
|
pis-owcy z ozimkiem( fachaman od strodków UE) zrobili by to w trzy dni :D
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
YogiBeer
Stały Bywalec
Dołączył: 03 Lis 2007
Posty: 61
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: powiatSTW
|
Wysłany: Śro 15:54, 12 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
Cytat: |
OGŁOSZENIE
Inwestor budowy drogi ekspresowej S-19 - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie,
Oddział w Rzeszowie, ul. Legionów 20, 35-959 Rzeszów, informuje, że Firma Arcadis Profil Sp. z o.o., ul. Puławska 182,
02-670 Warszawa,
Wykonawca projektu pn.: „Kompleksowe przygotowanie do realizacji budowy drogi ekspresowej S-19
Kuźnica Białostocka - Barwinek (granica Państwa), na odcinku Nisko (węzeł „Zapacz”) - początek obwodnicy Sokołowa Małopolskiego”
w ramach opracowywanej dokumentacji, organizuje w dniach:
• 17.11.2008 o godzinie 1700 - dla Gminy Jeżowe
- w sali obrad Urzędu Gminy Jeżowe, sala nr 20
• 18.11.2008 o godzinie 1700 - dla Gminy Sokołów Małopolski
- w Wiejskim Ośrodku Kultury Sportu i Rekreacji w Górnie
• 19.11.2008 o godzinie 1700 - dla Gminy Kamień
- w Zespole Szkół im. Stanisława Kostki, Nowy Kamień 26, „Szkolne Schronisko”, II piętro
• 20.11.2008 o godzinie 1700 - dla Gminy Rudnik n/Sanem
- w sali posiedzeń Urzędu Gminy i Miasta Rudnik n/Sanem, Rynek 40, sala nr 13
• 21.11.2008 o godzinie 1700 - dla Gminy i Miasta Nisko
- w sali narad Urzędu Gminy i Miasta w Nisku, Plac Wolności 14
• 24.11.2008 o godzinie 1700 - dla Gminy Ulanów
- w Urzędzie Gminy i Miasta Ulanów, Rynek 5
spotkania informacyjne, dotyczące wariantów przebiegu drogi ekspresowej S-19 na terenach wymienionych Gmin.
Przebieg wariantów drogi jest zgodny z opracowaniem „Studium Techniczno Ekonomicznym drogi ekspresowej S-19
na odcinku od m. Nisko (węzeł
„Zapacz”) do początku projektowanej obwodnicy miasta Sokołowa Małopolskiego” wykonanym w 2003 roku przez
Firmę Biuro Rozwoju Krakowa
S. A. Dodatkowo Firma ARCADIS Profil wprowadziła nowe (autorskie) warianty przebiegu drogi S-19.
Informacji udzielał będzie Projektant firmy ARCADIS Profil, w spotkaniach uczestniczyć będzie również przedstawiciel
Inwestora - Oddziału GDDKiA w Rzeszowie.
W terminie 7 dni przed planowanym terminem spotkań dostępne będą w siedzibach Urzędów Gmin materiały
informacyjne dotyczące rozpatrywanych wariantów trasy.
Wnioski uwagi i zastrzeżenia dotyczące przebiegu wariantów trasy drogi można będzie składać w formie pisemnej
w terminie do 14 dni od daty spotkania informacyjnego, pocztą na adres:
Arcadis Profil Sp. z o.o., Biuro Infrastruktury Radom, Al. Grzecznarowskiego 2, 26-600 Radom,
przesłać faxem na nr (048) 363-07-81 lub przesłać pocztą elektroniczną na adres: [link widoczny dla zalogowanych] .
Przesłane podpisane i zaopatrzone w adres zwrotny, uwagi, wnioski i zastrzeżenia zostaną przeanalizowane
i w przypadkach uzasadnionych, tj. możliwych do zastosowania ze względów technicznych,
prawnych i finansowych, zostaną uwzględnione w opracowywanej dokumentacji.
Z przeprowadzonej akcji informacyjnej zostanie sporządzony raport, który między innymi, zawierał będzie informacje
o sposobie uwzględnienia zgłoszonych uwag, wniosków i zastrzeżeń.
Raport zostanie podany do wiadomości publicznej. W związku z tym na złożone wnioski
nie będą indywidualnie udzielane odpowiedzi.
O miejscu i czasie jego udostępnienia, zainteresowani zostaną powiadomieni poprzez ogłoszenia prasowe,
na tablicy ogłoszeń w w/w Urzędach.
|
źródło:[link widoczny dla zalogowanych]
DROGA EKSPRESOWA S-19
Odcinek Nisko (Węzeł „Zapacz”)
początek obwodnicy Sokołowa Małopolskiego
INFORMACJA O PLANOWANYCH WARIANTOWYCH PRZEBIEGACH DROGI
1. Charakterystyka przedsięwzięcia
Przedmiotem przedsięwzięcia jest kompleksowe przygotowanie do realizacji budowy drogi ekspresowej
S-19 Kuźnica Białostocka - Barwinek, na odcinku Nisko (Węzeł „Zapacz”) - początek obwodnicy Sokołowa Małopolskiego.
Informacja o planowanych przebiegach drogi S-19 jest elementem całości zadania i ma na celu:
• przedstawienie oraz poinformowanie lokalnej społeczności i innych zainteresowanych stron
o planowanych wariantowych przebiegach drogi określonych we wcześniej wykonanym
Studium Techniczno Ekonomicznym (Biuro Rozwoju Krakowa 2003r) oraz nowych
(autorskich) wariantów wprowadzonych przez wykonawcę przedsięwzięcia firmę ARCADIS Profil Sp. z o. o.
• zebranie wniosków, uwag i zastrzeżeń dotyczących wariantów przebiegu trasy na terenie poszczególnych Gmin
• sporządzenie Raportu z wniosków, uwag i zastrzeżeń społecznych
2. Lokalizacja drogi
Odcinek drogi objęty opracowaniem zlokalizowany jest na terenie województwa podkarpackiego powiatu niżańskiego
w gminie Ulanów, Nisko, Rudnik n/Sanem, Jeżowe oraz w mieście Nisko i powiatu rzeszowskiego w gminie Kamień oraz Sokołów Małopolski.
Początek odcinka to przecięcie planowanej drogi S -19 i S - 74 (Węzeł „Zapacz”) na terenie Gminy Nisko,
koniec odcinka to początek obwodnicy Sokołowa Małopolskiego na terenie Gminy Sokołów Małopolski.
3. Podstawowe parametry i wymagania techniczne drogi
• Klasa funkcjonalno techniczna drogi: klasa S (ekspresowa)
• Prędkość projektowa: 100km/h
• Minimalna odległość widoczności na zatrzymanie: 200 - 280m
• Maksymalne pochylenie podłużne: 5%
• Przekrój normalny 2 jezdnie po 3 pasy ruchu z pasem dzielącym
■ Pas ruchu 3,5m
■ Pas awaryjny 2,5m
■ Pobocze ziemne 1,25m
■ Pas dzielący wraz z opaskami 5,0m (dla etapowania robót przy dwu pasach ruchu 12,0m)
• Powiązania drogi klasy S z innymi drogami poprzez węzły
• Przecięcia drogi klasy S z innymi drogami poza węzłami, jako przejazdy drogowe (różnopozi omowe)
• Odległość między sąsiednimi węzłami nie mniej niż 5 km (wyjątkowo 3km)
• Obsługa terenów przyległych poprzez drogi dojazdowe
4. Opis przebiegu poszczególnych wariantów drogi
Przebieg drogi zgodny z wcześniej wykonanym Studium Techniczno Ekonomicznym
to warianty oznaczone w następujący sposób:
• wariant WS 1 (kolor fioletowy)
• wariant WS 2 (kolor niebieski)
• wariant WS 3 (kolor brązowy)
• wariant WS 4 (kolor czerwony)
Przebieg drogi zgodny z nowymi (autorskimi) propozycjami przebiegu drogi to warianty oznaczone w następujący sposób:
• wariant WS 5 (kolor granatowy)
• wariant WS 6 (kolor zielony)
• wariant WS 7 (kolor pomarańczowy)
• wariant WS 8 (kolor ciemnozielony)
WARIANT WS 1 (fioletowy)
Wariant WS 1 jest kontynuacją jego trasy od granicy województwa lubelskiego/podkarpackiego, a analizowany odcinek rozpoczyna się
w sąsiedztwie granicy gminy Jarocin/Ulanów gdzie trasa wariantu pokrywa się z przebiegiem istniejącej drogi krajowej nr 19
i biegnie nim przez m. Podborek i m. Zarzecze w rejon jej istniejącego skrzyżowania z drogą wojewódzką 858, które zostanie przekształcone
w północną część zintegrowanego węzła „Nisko Pn” z drogą S-74. Dalszy odcinek trasy przebiega nowym śladem po wschodniej stronie
istniejącego mostu drogi krajowej 19 przez San, a następnie biegnie w kierunku południowym w stronę linii kolejowej, pomiędzy m. Nowa Wieś
i Podwolina, gdzie krzyżuje się z istniejącą drogą krajową nr 77 w węźle „Nisko-Rudnik nad Sanem”. Następnie trasa przebiega równolegle
do linii kolejowej szerokotorowej (d.LHS) w odległości 500m od niej, krzyżując się później w węźle „Nisko Pd” z istniejącą drogą krajową nr 19.
Za w/w węzłem trasa kierując się na południe biegnie równolegle pomiędzy zwartą zabudową m. Nowosielec a dużymi kompleksami
leśnymi Puszczy Sandomierskiej. Za Nowosielcem w rejonie przysiółka Okolisko trasa wraca na istniejący przebieg drogi krajowej nr 19
i biegnie nim przez m. Jeżowe, gdzie w sąsiedztwie drogi wojewódzkiej nr 861 zlokalizowano węzeł „Jeżowe”.. Na dalszym odcinku trasa wariantu
kierując się na zachód od drogi krajowej nr 19 nowym śladem biegnie po zachodniej stronie m. Kamień tworząc na przecięciu z drogą powiatową
nr 1363R węzeł „Kamień Centrum”, by po minięciu m. Krzywa Wieś ponownie wrócić w istniejący przebieg drogi nr 19 gdzie zlokalizowano
węzeł „Kamień”. Do końca objętego opracowaniem odcinka (początek obwodnicy Sokołowa Małopolskiego) trasa biegnie przez m. Górno
w korytarzu obecnej drogi krajowej nr 19.
WARIANT WS 2 (niebieski)
Wariant WS 2 jest kontynuacją jego trasy od granicy województwa
lubelskiego/podkarpackiego, a analizowany odcinek rozpoczyna się w sąsiedztwie granicy gminy Jarocin/Ulanów gdzie trasa
wariantu pokrywa się z przebiegiem istniejącej drogi krajowej nr 19. W rejonie m. Spokojna trasa wariantu nowym śladem kieruje się
na południowy zachód krzyżując się w węźle „Podborek” z drogami powiatowymi i z docelowym przebiegiem drogi wojewódzkiej 858,
wykorzystującym obecny odcinek drogi krajowej nr 19, a następnie na północ od przysiółka Kudelki w bezpośrednim sąsiedztwie linii kolejowej
krzyżuje się w węźle „Zarzecze” z planowanym przebiegiem drogi S-74. Następnie kierując się na południe trasa wariantu WS 2 omija
centrum m. Zarzecze po stronie zachodniej przekracza rzekę San
nowoprojektowanym mostem, bezpośrednio, za którym zlokalizowany jest kolejny na trasie węzeł „Nisko” skomunikowany z leżącym
w bliskim sąsiedztwie istniejącym odcinkiem drogi krajowej nr 19. Następnie trasa wariantu biegnie w kierunku południowym w stronę
linii kolejowej, pomiędzy m. Nowa Wieś i Podwolina, gdzie krzyżuje się z istniejącą drogą krajową nr 77 w węźle „Nisko-Rudnik nad Sanem”,
a dalej pokrywa się z przebiegiem trasy jak w wariancie WS 1.
WARIANT WS 3 (brązowy)
Wariant WS 3 jest kontynuacją jego trasy od granicy województwa lubelskiego/podkarpackiego, a analizowany odcinek rozpoczyna się
w sąsiedztwie granicy gminy Jarocin/Ulanów gdzie trasa wariantu przebiega nowym śladem po wschodniej stronie istniejącej
drogi krajowej nr 19. W rejonie m. Spokojna trasa wariantu odchyla się na wschód i biegnie w kierunku linii kolejowej Stalowa Wola -Biłgoraj.
W sąsiedztwie linii kolejowej zlokalizowano węzeł „Zapacz” na przecięciu z planowanym przebiegiem drogi S-74. Następnie trasa biegnie
w kierunku południowo zachodnim równolegle do linii kolejowej szerokotorowej (d.LHS) w bliskim jej sąsiedztwie, dalej przecina rzekę San
by w okolicy m. Nowa Wieś odsunąć się od pasa kolejowego i na przecięciu z drogą krajową nr 77 utworzyć węzeł „Nisko-Rudnik nad Sanem”.
Następnie trasa przebiega równolegle do linii kolejowej szerokotorowej (d.LHS) w odległości 500m od niej, krzyżując się później
w węźle „Nisko Pd” z istniejącą drogą krajową nr 19, a dalej pokrywa się z przebiegiem trasy jak w wariancie WS 1.
WARIANT WS 4 (czerwony)
Wariant WS 4 jest kontynuacją jego trasy od granicy województwa lubelskiego/podkarpackiego, a analizowany odcinek rozpoczyna się
w sąsiedztwie granicy gminy Jarocin/Ulanów gdzie trasa wariantu pokrywa się z przebiegiem istniejącej drogi krajowej nr 19 i biegnie nim
przez m. Podborek i m. Zarzecze w rejon jej istniejącego skrzyżowania z drogą wojewódzką 858, które zostanie przekształcone w północną
część zintegrowanego węzła „Nisko Pn” z drogą S-74. Dalszy odcinek trasy jest zgodny z przebiegiem wariantu WS 1 aż do końca m. Nowosielec,
gdzie za Nowosielcem w rejonie przysiółka Pogoń trasa nowym śladem kieruje się na południe przecinając drogę wojewódzką nr 861
tworząc węzeł „Jeżowe Kameralne” i dalej w rejonie m. Prusina włączyć się do trasy wariantu WS 1 biegnącego nowym śladem po zachodniej
stronie m. Kamień tworząc na przecięciu z drogą powiatową nr 1363R węzeł „Kamień Centrum” i kontynuować swój przebieg jak w wariancie WS 1.
WARIANT WS 5 (granatowy)
Wariant WS 5 jest kontynuacją jego trasy od granicy województwa lubelskiego/podkarpackiego, a analizowany odcinek rozpoczyna się
w sąsiedztwie granicy gminy Jarocin/Ulanów gdzie trasa wariantu przebiega nowym śladem po wschodniej stronie istniejącej drogi krajowej nr 19.
W rejonie m. Spokojna trasa wariantu odchyla się na wschód i biegnie w kierunku linii kolejowej Stalowa Wola -Biłgoraj.
W sąsiedztwie linii kolejowej zlokalizowano węzeł „Zapacz” na przecięciu z planowanym przebiegiem drogi S-74. Dalszy odcinek trasy jest zgodny
z przebiegiem wariantu WS 3 aż do końca m. Nowosielec, gdzie za Nowosielcem w rejonie przysiółka Pogoń trasa wariantu nowym śladem
kieruje się na południowy wschód przecinając istniejącą drogę nr 19 i dalej drogę wojewódzką nr 861 tworząc węzeł „Podgórze”.
Dalej trasa wariantu zmienia kierunek na południowy przecina drogę powiatową nr 1084R tworząc węzeł „Nowy Kamień” a następnie biegnie
w kierunku zachodnim, przecina istniejącą drogę nr 19 w okolicy m. Kamień tworząc węzeł „Kamień” i mijając szerokim łukiem od strony
zachodniej m. Górno włącza się do początku obwodnicy Sokołowa Małopolskiego.
WARIANT WS 6 (zielony)
Wariant WS 6 jest kontynuacją jego trasy od granicy województwa lubelskiego/podkarpackiego, a analizowany odcinek rozpoczyna się
w sąsiedztwie granicy gminy Jarocin/Ulanów gdzie trasa wariantu przebiega nowym śladem po wschodniej stronie istniejącej drogi krajowej nr 19.
W rejonie m. Spokojna trasa wariantu odchyla się na wschód i biegnie w kierunku linii kolejowej Stalowa Wola -Biłgoraj.
W sąsiedztwie linii kolejowej zlokalizowano węzeł „Zapacz” na przecięciu z planowanym przebiegiem drogi S-74. Dalszy odcinek trasy jest zgodny
z przebiegiem wariantu WS 3 aż do końca m. Nowosielec, gdzie za Nowosielcem w rejonie przysiółka Pogoń trasa wariantu nowym śladem
kieruje się na południowy wschód przecinając istniejącą drogę nr 19 i dalej łukiem w kierunku zachodnim wplata się w istniejący przebieg
drogi nr 19 przechodzi przez m. Jeżowe gdzie w sąsiedztwie drogi wojewódzkiej nr 861 zlokalizowano węzeł „Jeżowe”. Dalej trasa wariantu odchyla się
raptownie na wschód przecina łukiem drogę powiatową nr 1084R tworząc węzeł „Nowy Kamień” a następnie biegnie w kierunku zachodnim,
przecina istniejącą drogę nr 19 w okolicy m. Kamień tworząc węzeł „Kamień” a dalej pokrywa się z przebiegiem trasy jak w wariancie WS 5.
WARIANT WS 7 (pomarańczowy)
Wariant WS 7 jest kontynuacją jego trasy od granicy województwa lubelskiego/podkarpackiego, a analizowany odcinek rozpoczyna się
w sąsiedztwie granicy gminy Jarocin/Ulanów gdzie trasa wariantu przebiega nowym śladem po wschodniej stronie istniejącej drogi krajowej nr 19.
W rejonie m. Spokojna trasa wariantu odchyla się na wschód i biegnie w kierunku linii kolejowej Stalowa Wola -Biłgoraj.
W sąsiedztwie linii kolejowej zlokalizowano węzeł „Zapacz” na przecięciu z planowanym przebiegiem drogi S-74. Dalej trasa wariantu odchyla się
na wschód , przecina rzekę San i szerokim łukiem omija m. Przędzel i kierując się na zachód przecina drogę krajową nr 77 tworząc węzeł „Przędzel”,
a następnie krzyżuje się z istniejącą drogą nr 19 tworząc węzeł „Nisko Pd”. Dalej za m. Nowosielec w rejonie przysiółka Pogoń trasa wariantu
kontynuuje swój bieg nowym śladem kierując się na południowy wschód przecinając istniejącą drogę nr 19 i dalej drogę wojewódzką nr 861
tworząc węzeł „Podgórze”, a dalej pokrywa się z przebiegiem trasy jak w wariancie WS 5.
WARIANT WS 8 (ciemnozielony)
Wariant WS 8 jest kontynuacją jego trasy od granicy województwa lubelskiego/podkarpackiego, a analizowany odcinek rozpoczyna się
w sąsiedztwie granicy gminy Jarocin/Ulanów gdzie trasa wariantu przebiega nowym śladem po wschodniej stronie istniejącej drogi krajowej nr 19.
W rejonie m. Dąbrowa trasa wariantu biegnie w kierunku linii kolejowej Stalowa Wola - Biłgoraj i w sąsiedztwie linii kolejowej
zlokalizowano węzeł „Zapacz” na przecięciu z planowanym przebiegiem drogi S-74. Następnie trasa biegnie w kierunku południowo zachodnim
równolegle do linii kolejowej szerokotorowej (d.LHS) w bliskim jej sąsiedztwie, dalej przecina rzekę San by w okolicy m. Nowa Wieś
odsunąć się od pasa kolejowego i na przecięciu z drogą krajową nr 77 utworzyć węzeł „Nisko-Rudnik nad Sanem”, a dalej pokrywa się
z przebiegiem trasy jak w wariancie WS 5.
źródło:[link widoczny dla zalogowanych]
Mapa z przebiegami wariantów do pobrania:
[link widoczny dla zalogowanych]
Ostatnio zmieniony przez YogiBeer dnia Śro 16:23, 12 Lis 2008, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
oral_b
Złoty Forumowicz
Dołączył: 20 Kwi 2006
Posty: 2168
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Nisko/Warszawa
|
Wysłany: Pon 15:10, 17 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
Będą rozmowy z mieszkańcami o przebiegu drogi ekspresowej
Projektanci będą dyskutować z mieszkańcami powiatu niżańskiego o przebiegu ekspresowej drogi S-19 łączącej Lublin z Rzeszowem.
W najbliższych dniach projektanci drogi ekspresowej S-19 będą dyskutować z mieszkańcami powiatu niżańskiego na temat jej przebiegu. Już teraz wiadomo, że większość samorządów opowiada się za wariantem WS-3.
Do urzędów gminy napłynęły dokumenty z biura projektowego zajmującego się wyznaczeniem tras pod przyszłą drogę ekspresową S-19 łączącą Lublin z Rzeszowem. Dość spory odcinek zaprojektowanej drogi będzie przebiegał przez powiat niżański. Mają tam być dwie jezdnie po trzy pasy ruchu z pasem dzielącym, zaś samochody mają jeździć ze średnią prędkością około 100 km/h.
Wersje do konsultacji
- Projektanci przedstawili do konsultacji społecznych osiem wariantów przebiegu drogi ekspresowej S-19 przez powiat niżański- informuje Czesław Łopucki z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, oddział w Rzeszowie.
- W tej chwili samorządowcy i mieszkańcy będą się mogli spotkać z projektantem i przedyskutować, który przebieg trasy jest najbardziej korzystny.
Pierwsze konsultacje zaplanowano już w tym tygodniu. Jako pierwsi, już dzisiaj z projektantami będą rozmawiać mieszkańcy gminy Jeżowe. Następnie spotkania odbędą się w Górnie, Kamieniu, Rudniku nad Sanem, Nisku i Ulanowie.
Mają swój wariant
- Zabiegaliśmy, aby trasa przebiegała w jakiejś części przez naszą gminę - mówi Waldemar Grochowski, burmistrz Rudnika nad Sanem. - Pojawił się nowy wariant przebiegający za miejscowością Przędzel i trudno powiedzieć, jak odniosą się do niego mieszkańcy. Wcześniej pozytywnie opiniowaliśmy wariant WS-3, który również częściowo będzie przebiegał przez nasze grunty. Będzie tam szansa na wybudowanie Punkt Obsługi Podróżnej a w nim stacji paliw, hotelu, sklepów, restauracji czy nawet warsztatów.
- My również jesteśmy za wersją WS-3, która nie dzieli ani mieszkańców Woliny ani Racławic - mówi Teresa Sułkowska, wiceburmistrz Niska. - Podczas spotkania w gminie będziemy przekonywać projektantów właśnie do budowy tego wariantu. Jest to wersja, która najmniej wchodzi w istniejące zabudowania.
Przebieg wariantu WS-3
Ten wariant popierają samorządy Niska i Rudnika nad Sanem. W rejonie miejscowości Spokojna trasa wariantu odchyla się na wschód i biegnie w kierunku linii kolejowej Stalowa Wola -Biłgoraj. W sąsiedztwie linii kolejowej zlokalizowano węzeł "Zapacz” na przecięciu z planowanym przebiegiem drogi S-74.
Następnie trasa biegnie w kierunku południowo zachodnim równolegle do linii kolejowej szerokotorowej w bliskim jej sąsiedztwie. Dalej przecina rzekę San, by w okolicy Nowej Wsi odsunąć się od pasa kolejowego i na przecięciu z drogą krajową nr 77 utworzyć węzeł "Nisko-Rudnik nad Sanem”. Następnie trasa przebiega równolegle do linii kolejowej szerokotorowej w odległości 500 m od niej. Później krzyżuje się w węźle "Nisko Pd” z istniejącą drogą krajową nr 19.
Kiedy i gdzie będą konsultacje?
- 17.11.2008 o godzinie 17.00 - dla Gminy Jeżowe w sali obrad Urzędu Gminy Jeżowe
- 18.11.2008 o godzinie 17.00 - dla Gminy Sokołów Małopolski w Wiejskim Ośrodku Kultury Sportu i Rekreacji w Górnie
- 19.11.2008 o godzinie 17.00 - dla Gminy Kamień w Zespole Szkół im. Stanisława Kostki, Nowy Kamień 26,
- 20.11.2008 o godzinie 17.00 - dla Gminy Rudnik n/Sanem w sali posiedzeń Urzędu Gminy i Miasta Rudnik n/Sanem,
- 21.11.2008 o godzinie 17.00 - dla Gminy i Miasta Nisko w sali narad Urzędu Gminy i Miasta w Nisku
- 24.11.2008 o godzinie 17.00 - dla Gminy Ulanów w Urzędzie Gminy i Miasta Ulanów.
Ostatnio zmieniony przez oral_b dnia Pon 15:11, 17 Lis 2008, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
jendrek nisko
Żywa Skamieniałość Forum
Dołączył: 16 Wrz 2005
Posty: 1834
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Wto 1:50, 18 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
Ciekawe jaki wariant obwodnicy wybiora mieszkancy Niska ?? Jestem ciekawy bardzo Pozdrawiam Jendrek Nisko
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
oral_b
Złoty Forumowicz
Dołączył: 20 Kwi 2006
Posty: 2168
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Nisko/Warszawa
|
Wysłany: Wto 10:42, 25 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
Ekspresówka S-19 idzie do konsultacji
Projektanci przedstawiali mieszkańcom trasę przebiegu S-19. Najwięcej problemów jest w gminie Rudnik nad Sanem.
Zakończyły się spotkania z mieszkańcami gminy powiatu niżańskiego, przez które będzie przebiegała projektowana droga ekspresowa S-19. Teraz przez dwa tygodnie projektanci będą czekać na pisemne wnioski.
W ciągu ostatnich kilku dni mieszkańcy Jeżowego, Rudnika nad Sanem oraz Ulanowa i Niska mogli zapoznać się z wariantami przebiegu trasy. Teraz będzie można wnosić swoje uwagi do przebiegu drogi.
JEŻOWE I RUDNIK NAD SANEM
Konsultacje w powicie niżańskim rozpoczęły się od gminy Jeżowe. Podczas spotkania większość osób opowiedziała się za wariantami, które pokrywają się z dotychczasowym przebiegiem drogi krajowej numer 19. W spotkaniu uczestniczyło około 70 osób. Kolejne spotkanie miało miejsce w Rudniku nad Sanem. Na każdym ze spotkań na początku projektanci wskazywali przebieg drogi oraz omawiali mocne i słabe strony takiej lokalizacji.
Z dużym niepokojem na spotkaniu w Rudniku nad Sanem uczestniczyli mieszkańcy Borowiny, gdyż większość tras zamyka ich w trójkącie pomiędzy drogą kolejową, a budowaną obwodnicą. - Dzisiaj jeszcze nie mamy wypracowanej koncepcji przebiegu trasy przez naszą gminę - podkreśla Lucjan Tabasz, wiceburmistrz Rudnika nad Sanem. - Będziemy jeszcze rozmawiać z mieszkańcami i w piątek podejmiemy decyzję, za jakim wariantem się opowiemy.
NISKO I ULANÓW
W piątek projektanci spotkali się z mieszkańcami Niska. Tu w spotkaniu uczestniczyło około 40 osób. Wszyscy, którzy byli na spotkaniu mogli zapoznać się ze stanowiskiem burmistrza oraz samorządowców miejskich.
- W naszej gminie przebieg wariatów S3, S5 i S6 jest praktycznie taki sam - mówił na piątkowym spotkaniu Julian Ozimek, burmistrz Miasta i Gminy Nisko. - Naszym zdaniem właśnie te warianty są dla nas najbardziej optymalne. Jeśli jest możliwość to chcielibyśmy drogę przesunąć jak najbliżej torów kolejowych. Ciekawy jest też wariant S8, który zdecydowanie przybliża gminy Jarocin i Ulanów do projektowanej trasy.
W poniedziałek ostatnie spotkanie projektantów z mieszkańcami było w gminie Ulanów. Teraz przez niecałe dwa tygodnie projektanci będą czekać na opinie środowisk lokalnych oraz zwykłych mieszkańców.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
krzysztov
Forumowy Weteran
Dołączył: 13 Mar 2006
Posty: 239
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Nisko/Rzeszów
|
Wysłany: Pią 11:18, 15 Maj 2009 Temat postu: |
|
|
Ucierpią kierowcy - Stary most na Sanie rozsypuje się, na nowy nie ma pieniędzy
Przejazd przez most w Zarzeczu będzie się odbywał wahadłowo. Zmiany w organizacji ruchu są spowodowane złym stanem budowli. Problem w tym, że na razie nie ma pieniędzy na wybudowanie nowego mostu.
Most na Sanie w Zarzeczu, powiat niżański, jest coraz bardziej zniszczony. Już dwa lata temu pojawiły się pierwsze poważniejsze problemy i wówczas wprowadzono ruch wahadłowy. Remont i wzmocnienie konstrukcji wystarczyły tylko na dwa lata. Kolejna analiza techniczna obiektu, wykonana przez drogowców, potwierdziła, że jest nie najlepiej.
OGRANICZAJĄ NACISK
- Przygotowujemy się do wprowadzenia ruchu wahadłowego na moście w Zarzeczu - informuje Czesław Łopucki, kierownik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie Oddział w Nisku. - Nasze działania są spowodowane złym stanem obiektu. Wprowadzając ruch wahadłowy, chcemy ograniczyć nacisk na most.
Drogowcy ogłosili już konkurs ofert na budowę sygnalizacji na moście w Zarzeczu. Oznacza to, że w ciągu najbliższych tygodni zostanie wprowadzony ruch wahadłowy do czasu wybudowania nowego mostu.
Choć remont mostu w Zarzeczu jest zapowiadany już od kilku lat, to jednak wciąż nie może trafić na listę projektów do realizacji. Tak też się stało w tym roku.
PROJEKT JEST, PIENIĘDZY NIE MA
- Mamy już projekt, ale brakuje środków - dodaje Czesław Łopucki. - Wysłaliśmy pismo do ministerstwa i czekamy na odpowiedź. - Sądzimy, że całość inwestycji może kosztować nawet 50 milionów złotych, a jej termin realizacji to od 18 do 24 miesięcy. Teraz tylko czekamy na sygnał, czy będą pieniądze.
Stary most na Sanie ma zostać rozebrany, a na jego miejsce ma zostać wybudowany nowy. Na czas rozbiórki obok obecnego mostu ma stanąć tymczasowy, który przejąłby ruch z drogi krajowej nr 19, łączącej Rzeszów z Lublinem. Brak decyzji o rozpoczęciu budowy nowego mostu to fatalna informacja dla kierowców. Będą musieli uzbroić się w cierpliwość, bo już poprzednie wprowadzenie ruchu wahadłowego w godzinach szczytu powodowało kilkunastominutowy, przymusowy postój.
źródło: echodnia.eu
Ostatnio zmieniony przez krzysztov dnia Pią 11:20, 15 Maj 2009, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
oral_b
Złoty Forumowicz
Dołączył: 20 Kwi 2006
Posty: 2168
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Nisko/Warszawa
|
Wysłany: Nie 10:36, 17 Maj 2009 Temat postu: |
|
|
Niedobrze Ciekawe ile taka prowizorka będzie trwać. Ja osobiście boję się, że niestety trochę to potrwa - kryzys, EURO2012 itd. a i po co ładować środki na "ścianę wschodnią"
Ostatnio zmieniony przez oral_b dnia Nie 10:36, 17 Maj 2009, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
YogiBeer
Stały Bywalec
Dołączył: 03 Lis 2007
Posty: 61
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: powiatSTW
|
Wysłany: Pią 18:05, 03 Lip 2009 Temat postu: |
|
|
Nikt jeszcze nie wrzucił raportu z I etapu konsultacji budowy S19 na odcinku Nisko (węzeł Zapacz) - Stobierna ?
ze strony GDDKiA: [link widoczny dla zalogowanych]
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
YogiBeer
Stały Bywalec
Dołączył: 03 Lis 2007
Posty: 61
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: powiatSTW
|
Wysłany: Sob 16:32, 14 Lis 2009 Temat postu: |
|
|
DROGA EKSPRESOWA S-19
Odcinek granica woj. lubelskiego i podkarpackiego -
Nisko (Węzeł „Zapacz”)
INFORMACJA O PLANOWANYCH WARIANTOWYCH PRZEBIEGACH DROGI
1. Charakterystyka przedsięwzięcia
Przedmiotem przedsięwzięcia jest kompleksowe przygotowanie do realizacji budowy drogi ekspresowej S-19 Kuźnica Białostocka - Barwinek, na odcinku granica woj. lubelskiego i podkarpackiego - Nisko (Węzeł „Zapacz).
Informacja o planowanych przebiegach drogi S-19 ma na celu:
• przedstawienie oraz poinformowanie lokalnej społeczności i innych zainteresowanych stron o planowanych wariantowych przebiegach drogi określonych we wcześniej wykonanym Studium Techniczno Ekonomicznym (Biuro Rozwoju Krakowa 2003r) oraz nowych (autorskich) wariantów wprowadzonych przez wykonawcę przedsięwzięcia firmę ARCADIS Sp. z o. o.
• zebranie wniosków, uwag i zastrzeżeń dotyczących wariantów przebiegu trasy na terenie gminy Jarocin
• sporządzenie Raportu z wniosków, uwag i zastrzeżeń społecznych.
2. Lokalizacja drogi
Odcinek drogi objęty opracowaniem zlokalizowany jest na terenie województwa podkarpackiego powiatu niżańskiego w gminie Jarocin.
Początek odcinka objętego opracowaniem rozpoczyna się na granicy woj. lubelskiego i podkarpackiego a kończy na granicy gminy Jarocin/Ulanów.
3. Podstawowe parametry i wymagania techniczne drogi
• Klasa funkcjonalno techniczna drogi: klasa S (ekspresowa)
• Prędkość projektowa: 100km/h
• Minimalna odległość widoczności na zatrzymanie: 200 - 280m
• Maksymalne pochylenie podłużne: 5%
• Przekrój normalny 2 jezdnie po 3 pasy ruchu z pasem dzielącym
■ Pas ruchu 3,5m
■ Pas awaryjny 2,5m
■ Pobocze ziemne 1,25m
■ Pas dzielący wraz z opaskami 5,0m (dla etapowania robót przy dwu pasach ruchu 12,0m)
• Powiązania drogi klasy S z innymi drogami poprzez węzły
• Przecięcia drogi klasy S z innymi drogami poza węzłami, jako przejazdy drogowe (różnopoziomowe)
• Odległość między sąsiednimi węzłami nie mniej niż 5 km (wyjątkowo 3km)
• Obsługa terenów przyległych poprzez drogi dojazdowe
4. Opis przebiegu poszczególnych wariantów drogi
Przebieg drogi zgodny z wcześniej wykonanym Studium Techniczno Ekonomicznym to warianty oznaczone w następujący sposób:
wariant WS 1 (kolor fioletowy)
wariant WS 2 (kolor błękitny)
wariant WS 3 (kolor brązowy)
wariant WS 4 (kolor czerwony)
wariant WS 5 (kolor granatowy)
wariant WS 6 (kolor zielony)
Przebieg drogi zgodny z nowymi (autorskimi) propozycjami przebiegu drogi to warianty oznaczone w następujący sposób:
wariant WS 7 (kolor pomarańczowy)
wariant WS 8 (kolor ciemnozielony)
wariant WS 9 (kolor niebieski)
Z uwagi na pokrywanie się w/w odcinków drogi S19 na terenie gminy Jarocin wprowadzono wspólny opis dla wariantów biegnących po tym samym śladzie.
Wariant WS1, WS2 i WS4 (fioletowy)
Początek projektowanego odcinka ( dotyczy wszystkich wariantów ) przyjęto przy istniejącym moście drogi krajowej nr 19 na rzece Bukowa. Przez około 500m odcinek projektowanej drogi ekspresowej przechodzi wzdłuż istniejącej drogi krajowej nr 19 po jej lewej stronie. Następnie wariant ten przecina jeden z dwóch stawów i odbija w lewo od istniejącej drogi krajowej wchodząc na tereny leśne. Omija on miejscowości Domostawa, Katy oraz Zdziary przechodząc na odcinku ok. 1300m przez obszar NATURA 2000 Lasy Janowskie. W km ok. 5+170 planowana droga krzyżuje się z droga powiatową nr 1041R Ździary – Huta Krzeszowska. Za miejscowością Zdziary trasa wariantu dochodzi do istn. DK19 a następnie przebiega po jej śladzie. Koniec analizowanego odcinka przyjęto na granicy gmin Jarocin i Ulanów.
W wariancie tym wprowadzono propozycje lokalizacji jednego węzła drogowego:
węzeł „JAROCIN” na przecięciu z drogą powiatową nr 1041R.
Opisany przebieg wariantu drogi w największym stopniu pokrywa się z korytarzem drogi rezerwowanym w SUiKZP gminy Jarocin.
Całkowita długość trasy opisanego wariantu wynosi 7,3km.
Wariant WS3 i WS7 (brązowy)
Początek projektowanego odcinka (podobnie jak wariantu WS1, WS2 i WS4) przyjęto przy istniejącym moście drogi krajowej nr 19 na rzece Bukowa. Przez około 500m odcinek projektowanej drogi ekspresowej przechodzi wzdłuż istniejącej drogi krajowej nr 19 po jej lewej stronie. Następnie wariant ten przecina jeden z dwóch stawów i odbija w lewo od istniejącej drogi krajowej wchodząc na tereny leśne. Omija on miejscowości Domostawa, Katy oraz Zdziary przechodząc na odcinku ok. 1300m przez obszar NATURA 2000 Lasy Janowskie. W km ok. 5+200 planowana droga krzyżuje się z droga powiatową nr 1041R Ździary – Huta Krzeszowska. Na końcu analizowanego odcinka wariant ten wchodzi w duży kompleks leśny, biegnąc dalej równolegle do istniejącej drogi krajowej nr 19 (ok. 400m) po jej wschodniej stronie. Koniec analizowanego odcinka przyjęto na granicy gmin Jarocin i Ulanów.
W wariancie tym wprowadzono propozycje lokalizacji jednego węzła drogowego:
węzeł „JAROCIN” na przecięciu z drogą powiatową nr 1041R.
Opisany przebieg wariantu drogi w części pokrywa się z korytarzami drogi rezerwowanymi w SUiKZP gminy Jarocin.
Całkowita długość trasy opisanego wariantu wynosi 7,3km.
Wariant WS5 i WS6 (granatowy)
Początek projektowanego odcinka (podobnie jak poprzednie warianty) przyjęto zgodnie z Szczegółowym Opisem Przedmiotu Zamówienia przy istniejącym moście drogi krajowej nr 19 na rzece Bukowa na granicy województw lubelskiego i podkarpackiego. Przez około 500m odcinek projektowanej drogi ekspresowej przechodzi wzdłuż istniejącej drogi krajowej nr 19 po jej lewej stronie. Następnie wariant ten omija po prawej stronie stawy, które są siedliskiem w szczególności żaby jeziorowej i zielonej, odbija w lewo od istniejącej drogi krajowej wchodzi na tereny leśne. Omija on miejscowości Domostawa, Katy oraz Zdziary przechodząc na odcinku ok. 1300m przez obszar NATURA 2000 Lasy Janowskie. W km ok. 5+175 planowana droga krzyżuje się z droga powiatową nr 1041R Ździary – Huta Krzeszowska. Za miejscowością Zdziary trasa wariantu dochodzi do istn. DK19 i przebiega wzdłuż niej, po jej lewej stronie. Trasa wariantu jest zgodna z trasą S-19 zatwierdzoną Protokołem KOPI Nr 10/2005. Koniec analizowanego odcinka przyjęto na granicy gmin Jarocin i Ulanów.
W wariancie wprowadzono propozycje lokalizacji jednego węzła drogowego:
węzeł „JAROCIN” na przecięciu z drogą powiatową nr 1041R.
Całkowita długość trasy opisanego wariantu wynosi 7,3km.
Wariant WS8 (ciemnozielony)
Początek projektowanego odcinka (podobnie jak poprzednich wariantów) przyjęto przy istniejącym moście drogi krajowej nr 19 na rzece Bukowa. Przez około 500m odcinek projektowanej drogi ekspresowej przechodzi wzdłuż istniejącej drogi krajowej nr 19 po jej lewej stronie. Następnie wariant ten przecina jeden z dwóch stawów i odbija w lewo od istniejącej drogi krajowej wchodząc na tereny leśne. Omija on miejscowość Domostawa, Katy oraz już w większym oddaleniu Zdziary. W km ok. 5+330 planowana droga krzyżuje się z droga powiatową nr 1041R Ździary – Huta Krzeszowska. Od w/w węzła trasa wariantu W4 odbija na lewo w kierunku miejscowości Szyperki omijając ją z lewej strony a następnie zawraca w kierunku Huty Deręgowskiej. Koniec analizowanego odcinka przyjęto na granicy gmin Jarocin i Ulanów.
W wariancie wprowadzono propozycje lokalizacji jednego węzła drogowego:
węzeł „JAROCIN” na przecięciu z drogą powiatową nr 1041R.
Całkowita długość trasy opisanego wariantu wynosi 7,9km.
Wariant WS9 (niebieski)
Początek projektowanego odcinka (podobnie jak poprzednie warianty) przyjęto przy istniejącym moście drogi krajowej nr 19 na rzece Bukowa. Przez około 500m odcinek projektowanej drogi ekspresowej przechodzi wzdłuż istniejącej drogi krajowej nr 19 po jej lewej stronie. Następnie wariant ten omija po prawej stronie stawy, które są siedliskiem w szczególności żaby jeziorowej i zielonej i odchodzi w prawo od istniejącej drogi krajowej nr 19. Omija on miejscowość Domostawa przechodząc pomiędzy zabudową a cmentarzem. Następnie droga biegnie równolegle do istniejącej drogi krajowej Nr 19 w odległości 800-1400, mija z lewej strony miejscowości Katy, Kutyły oraz Zdziary. Za miejscowością Zdziary trasa wariantu dochodzi do istn. DK19 i przebiega wzdłuż niej, po jej lewej stronie. Koniec analizowanego odcinka przyjęto na granicy gmin Jarocin i Ulanów.
W wariancie wprowadzono propozycje lokalizacji jednego węzła drogowego:
węzeł „DOMOSTAWA” na przecięciu z drogą krajową nr 19 .
Całkowita długość trasy opisanego wariantu podstawowego wynosi 6,5km.
źródło:[link widoczny dla zalogowanych]
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|
|
|